Wayne Shorter Quartet

Panonia Project
Kraak & Smaak
Studentski kulturni cenar

28. oktobar 2010.

29. oktobar 2010.

Ovogodišnji 26. Beogradski Jazz Festival započeo je svečanim otvaranjem u Sava Centru, nakon čega je usledio nastup švedske jazz pevačice Rigmor Gustafsson & Radio String Quartet Vienna i legendarnog Wayne Shorter-a.

Promovišući ovogodišnji zajednički album Calling You, Radio String Quartet je započeo svoj nastup sa dve instrumentalne kompozicije, od kojih je jedna bila njihovo izvođenje čuvenog jazz standarda "In a Silent Way" koji je komponovao pokojni Joe  Zawinul. Po rečima Rigmor Gustafsson ovo su izveli kao posveta njemu i glavnoj zvezdi večeri, Wayne Shorter-u.
Rigmor Gustafsson je zatim krenula u "Makin’ Whopee", pa nastavila sa originalnom kompozicijom "Fancy Nancy", a zatim odmah prešla na "Still Crazy After All These Years" Paul Simon-a i "If It’s Magic" Stevie Wonder-a. Uz još nekoliko originalnih kompozicija izvedene su i "Close to You" (Burt Bacharach i Hal David), kao i ”I Don’t Know What To Do With Myself”. Radio String Quartet u sastavu Bernie Mallinger i Johannes Dickbauer (violine), Cynthia Liao (viola) i Asja Valčić (violončelo) su na svoj često avangardan i vrlo impresivan način  izvodili ove kompozicije, a posebno su se istakli u konstrukciji/dekonstrukciji "Cleaner from Des Moines" Joni Mitchell, kao i sopstvenoj "Nothing Better Than Love". Toplo primljeni od publike izašli su i na bis. Kristalno čist glas Rigmor Gustafsson i pozitivna otkačenost kvarteta pružili su nam prijatan početak večeri.

Posle 30 godina u Beograd je ponovo stigao čuveni saksofonista Wayne Shorter sa svojim akustičnim kvartetom (kontrabas, bubnjevi i klavir). Devedeset minuta očaravajućeg nastupa dovelo je publiku do usijanja. Prosto se ne zna ko je bio bolji u ovom kvartetu. Takva razigranost, melodičnost, energija i zajedničko muziciranje dugo se ovde nije čulo. Posebno se isticao nezaustavljivi klavirista Danilo Perez, a ni ritam sekcija nije zaostajala. Shorter je svirao sopran i tenor saksofon sa takvom toplinom i i osećajem da publika nije ostala ravnodušna, pa je usledio i bis. U gotovo pobožnoj atmosferi dočekan je kraj nastupa ovog umetika čiji se koncert već sad može ubrojiti u najznačajnije koncerte ovog 26. Jazz Festivala.
Ponoćni termin u SKC-u, nazvan "Hot & Tasty" otvorio je sastav Panonia Project, izvodeći svoje energično ravničarsko viđenje jazz zvuka. Više o ovom talentovanom bendu čuće se posle Novosadskog Jazz Festivala.

Dugoočekivani, holandski bend Kraak & Smaak doveo je do usijanja atmosferu u SKC-u, pretvorivši svoj nastup u divlju žurku. Oscar de Jong, Mark Kneppers i Wim Plug sa svojim saradnicima su izvodili pesme sa svoja dva albuma Boogie Angst i Plastic People.
"Man of Constant Sorrow", "Plastic People", "Bobbie & Whitney", a posebno "Squeeze Me" izazvali su opšte odobravanje prisutne publike. Njihov muzički mix koji sadrži clubbing, soul, funk, elektoniku i dance delovao je je "zarazno" na vrlo raznovrsnu publiku, od starijih jazzera do mlađahne publike. Bio je to “non stop dancing”. Atraktivni pevač i pevačica su dopunili sliku opšte zabave. "Money Bag", "Mad as Hell" i verzija čuvene "I Feel Love" (Giorgio Moroder i Donna Summer) nisu dozvolile da publika dođe do daha, pa je bis došao kao šlag na tortu.
Da budemo iskreni u muzici Kraak & Smaak nema baš puno jazza, ali kreativni tim Beogradskog jazz Festivala pokazuje kroz program ove manifestacije da je zainteresovan za sva kretanja u modernoj muzici - od jazza 70-tih i 80-tih, preko avangardnijih kretanja, do clubbing varijante, zbog čega ih treba pohvaliti.

Wayne Shorter - fotografije sa koncerta

tekst - slobodan vlaketiĆ
fotografije - nebojŠa miĆkoviĆ